Welke yoga past bij jou?


Kijk je op het rooster van de yogastudio bij jou in de buurt dan kom je daar allemaal verschillende lessen tegen: vinyasa yoga, yin yoga, ashtanga yoga, hatha yoga. Wat houden die lessen allemaal in en welke les past bij jou? Ik kan me voorstellen dat de keuze wat overweldigend kan zijn, dus vandaag neem ik je graag mee in het kort wat deze types van yoga inhouden en hoe je tot een goed keuze komt. Spoiler alert: misschien past elke yoga wel bij jou!


Er is een wijd spectrum aan yoga vormen van heel rustige yoga tot actieve beweeglijke yoga. Laten we starten met rustige yoga.


Rustige vormen van yoga die je op het rooster van jouw studio kan vinden zijn yoga nidra, yin yoga en restorative yoga. Yoga nidra wordt ook wel de yogi’s slaap genoemd. Tijdens een begeleide meditatie kom je in een staat tussen bewust en onbewust in. Dit zorgt voor een diepe ontspanning.


Yin yoga en restorative yoga richten zich op het rekken en strekken van de dieperliggende weefsels. De houdingen worden daarbij vastgehouden voor een tijd van 3 tot 5 minuten. Er wordt veel gebruik gemaakt van kussens en blokken om in de houding te zitten. Doel is het creëren van flexibiliteit en herstel.


Hatha yoga is de meest klassieke vorm van yoga. Deze vorm van yoga is een combinatie van yoga houdingen (asana’s) en ademhalingsoefeningen (pranayama). Het is een relatief rustige vorm van yoga omdat de houdingen langer worden vastgehouden dan actievere vormen van yoga. Doel is vooral beheersing van het lichaam en ademhaling.


Actieve vormen van yoga zijn vinyasa en ashtanga yoga. Tijdens deze dynamische yoga stijlen beweeg je van de ene naar de andere houding waarbij veel gebruik wordt gemaakt van de ademhaling. Omdat er geen pauzes zijn ontstaat er een soort flow in de bewegingen. Ashtanga volgt daarbij een vaste serie van houdingen elke les. Doel is het flexibeler maken van de spieren en versterken en energieker maken.

Dit is maar een greep uit de verschillende yoga stijlen, maar geeft je een beeld van het aanbod.


Zoals bovenstaande tekst al aangeeft heeft elke yoga vorm weer een eigen doel. Gedurende het leven, gedurende het jaar met de seizoen, maar zelfs gedurende de week kan jouw behoefte naar yoga wisselen. Logisch misschien maar als je in een drukke periode zit (fysiek of mentaal) denk er dan eens over om een rustige vorm van yoga toe te passen. Heb je behoefte aan wat meer energie bijvoorbeeld wanneer we richting de voorjaarsperiode gaan of na een dag lang zitten op kantoor dan wil je meer een actieve vorm van yoga doen.

Dat is het mooie van yoga, er is geen 1 weg. Je hoeft van altijd maar te gaan en gaan, doe eens een yin yoga les en zie wat het je brengt. Of laat je eens verrassen hoe energiek je kan voelen na een vinyasa les als je altijd een restorative les doet. Je kiest wat bij je past, waar je behoefte ligt. Ga jij een keer een andere vorm van yoga proberen?

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven