Hoe start ik met yoga?


In maart 2020 werden we ineens geconfronteerd met een situatie die we nog niet eerder hadden meegemaakt. Activiteiten die normaal buitenshuis plaatsvonden moesten we ineens thuis gaan uitvoeren. Natuurlijk het thuiswerken, maar ook sportscholen en yogastudio's gingen dicht. Inmiddels zitten we al langer dan we gedacht hadden (en dat voor sommige van ons lief is) in deze situatie. De pandemie brengt een onzekerheid dat we niet weten wanneer sportscholen of yogastudio's weer open gaan of weer sluiten. Het kan daarom prettig zijn om je eigen routine voor meer beweging en rust thuis te ontwikkelen, nu we niet altijd in de mogelijkheid zijn om yoga te beoefenen in een studio of onder begeleiding.


Een aantal tips om je yoga thuis te kunnen doen:

  • kies een rustige plek uit in huis. Bij voorkeur een vaste plek waar je telkens naar terug kan keren, als jouw eigen yoga hoek. Voor de meeste soorten yoga heb je niets tot weinig nodig. Soms hebben we de neiging om meer en meer aan de buitenkant te gaan werken met mooie spullen, een boedha beeldje, een kralenketting, wierook. We noemen dat ook wel de gouden kooi verfraaien. In plaats van je te focussen of wat er van binnen afspeelt en uit die kooi te stappen ga je je bezig houden met alles er omheen. Bespaar liever de kosten daar , investeer eventueel in een goed matje en start gewoon. Natuurlijk kan het fijn zijn om een kussen en een dekentje bij te hand te hebben voor ondersteuning in sommige houden, maar beide pak je gewoon van de bank.

  • als je een eigen matje hebt, rol deze dan alvast uit en begin met kleine stapjes. We blijken veel sneller geneigd om yoga te gaan doen als de mat al voor ons klaar ligt. Een klein doel is makkelijker te behalen dan een groot doel. Begin eens met 10 minuten per dag bewegen.

  • maak er een routine van. Kies voor jezelf een vast moment in de week of op de dag die je kan besteden aan yoga. Hierdoor wordt yoga echt een gewoonte. Dit wordt het moment dat jij aan jezelf kan besteden, tijd voor jezelf.

  • heb je nog geen vaste yoga practice dan kan het fijn zijn om toch wat begeleiding te krijgen. ik stuur je graag een aantal kortere of langere filmpjes toe. Hier vind je een filmpje van ongeveer 20 minuten met verschillende oefeningen.

  • probeer eens een andere yogastijl. Er zijn veel soorten yoga. Kies een keer voor een rustige yogastijl (yin of restorative) als je drukker (mentaal of fysiek) bent, een actievere yogastijl (vinyasa of ashtanga) geeft je meer energie, een soort meditatie met beweging. Ik vertel je graag meer over de verschillende vormen van yoga in een volgende blog.

Ik nodig je uit om op avontuur te gaan. Doe je al aan yoga, probeer dan eens iets nieuws! Deze tijd is ideaal om uit gewoontes te breken en geeft je mogelijkheden om eenvoudig nieuwe dingen te proberen, vanuit het comfort van je eigen huis!


De komende tijd deel ik tips met je over yoga, ademhalingsoefeningen, mindfulness, meditatie, rust en routine. Laat het me weten als je ergens behoefte aan hebt!

2 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven