Eet de regenboog!

Bijgewerkt op: 25 jun. 2021


Al een tijd loop ik met het idee een kinderboek te schrijven met de titel “de prinses met de roze poepjes”. Over een meisje dat alleen maar witte en rode voedingsmiddelen tegelijkertijd wil eten, omdat roze haar lievelingskleur is en ze zo roze ontlasting denkt te kunnen creëren. Maar ja, ik ben iemand die al heel blij kan zijn met een idee en het dan rustig even een tijdje gewoon blij kan zijn met het idee zonder tot actie over te gaan. Ik ben gezegend met veel ideeën.

Voor de mensen die mij kennen als iemand van actie, dan komt dat omdat ik in jou dan een sparringpartner herken, een teamgenoot, iemand waar ik energie van krijg. Als Dalton kind weet ik


dat ik veel meer kan als ik leer van de mensen om me heen en samenwerk. Het is voor mij ook de beste manier om te komen van denken naar doen. Hoe is dat voor jou, wat of wie heb jij daarvoor nodig?

Voor veel mensen werkt het goed om uitgedaagd te worden. Een speelse challenge. Bijvoorbeeld in het gezin, met collega’s of binnen de vriendengroep. Dit zou bijvoorbeeld een groente challenge kunnen zijn om dagelijks de geadviseerde 250 gram groente te eten. Waarom groente? Nou, van groente is het bijna altijd een goed idee om er meer van te eten. Het bevat vezels, vitaminen, mineralen en vocht. Ook zorgen ze voor verzadiging zonder veel energie te leveren. Tevens dragen de vezels bij aan het gezond houden van je cholesterolgehalte en kalium in groente ondersteunt een gezonde bloeddruk. Het kauwen van groente bevordert de doorbloeding en draagt bij aan ontspanning.

In


5 stappen starten met je groente challenge

Stap 1: evalueer hoeveel groente je nu eet.

Stap 2: kies je doel van deze challenge: bijvoorbeeld van 3 naar 4 opscheplepels groente per dag of groente toevoegen aan iedere hoofdmaaltijd of iedere dag 250 gram groente eten, zoals aanbevolen wordt. 250 gram groente staat voor minimaal 5 opscheplepels groente.

Stap 3: bedenk of je deze challenge alleen wil doen of met anderen. Als je het met anderen wil doen start dan bijvoorbeeld een Whatsapp groep om elkaar te inspireren.

Stap 4: kies een begin- en einddatum van de challenge, bijvoorbeeld 28 dagen. Je kan ook voor een week kiezen als je dat overzichtelijker vindt.

Stap 5: start!


Op de laatste dag van de groente challenge is het mooi als je het effect evalueert. Wat heeft deze challenge je opgeleverd? Meer contact met vrienden en/of collega’s, nieuwe gerechten, betere stoelgang, of een gezonder gewicht? Dit helpt je te bepalen wat je meeneemt van deze challenge voor de periode daarna.



Wil jij ook van denken naar doen? De regenboog eten? Lijkt het je wat om mee te doen met een groente challenge, bijvoorbeeld met collega’s van het werk, maar wil je het niet zelf regelen? Laat het mij weten. Neem contact met mij op via 06-21848218 en we bespreken de mogelijkheden.

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven